Här hittar du olika bibelappar du kan ladda ner och bibeln. Ta gärna en pappersbibel och ett anteckningsblock. Här hittar du olika bibelord och videor samt andaktstips på 15, 30, 45 och 60 minuters-andakter. Klicka in på krukorna nedan och välj ett pass att börja med.

Guds ord - Varför ska vi läsa bibeln?

För att få vägledning och inspiration: Bibeln är fylld med visdom, råd och tröst som kan hjälpa oss i våra dagliga livsutmaningar. Genom att läsa den dagligen kan vi hitta vägledning och inspiration för att göra kloka beslut och hantera svårigheter.

För att närma oss Gud: Att läsa bibeln regelbundet hjälper oss att bygga en närmare relation med Gud och förstå hans karaktär och vilja. Genom att lära känna Gud genom hans ord kan vi växa i vår tro och kärlek till honom.

För att bevara vår tro: Att läsa bibeln regelbundet hjälper oss att förankra vår tro och stå emot tvivel och frestelser. Genom att påminna oss om Guds löften och sanningar kan vi bevara vår tro och växa starkare i vår kristna tro och göra lärjungar.

Introduktion till Bibeln - Guds ord,
God-story & Hjärta

Ruben Liimatainen välkomnar dig i den här videon till den här sidan kring Bibeln. Han delar kort vittnesbörd, uppmuntran och tips. Och även längtan och dröm om vad bibelläsningen skulle kunna få betyda för oss. Låt oss gå djupare i Guds ord och bjuda in Helig Ande i Bibelläsningen och komma med längtan och nyfikenhet in i läsningen!

En undersökning i tidningen Dagen för en tid sedan i svensk kristenhet visade att 7 % av kristna män läser bibeln regelbundet och 13% av kristna kvinnor läser bibeln regelbundet. Det enda av Guds ord många fick under en veckan var i en predikan.

Homes of Hope drömmer om att stärka bibelläsningen i alla de tusentals kristna hem som finns i Sverige!

Ta temperaturen på ditt liv med Guds ord!

Det är alltid bra att veta vart man står i livet med Bibeln - Guds ord.
Så att man kan ta steg och växa.
Om du skulle gradera ditt liv med Bibeln från 1-10 hur det är just nu.
10 är högst och 1 är lägst. Vart skulle du säga att du är då?

Sätt nu ett mål vart du önskar att det skulle vara om 30 dagar!

Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och genomtränger tills det skiljer själ och ande, led och märg, och det dömer över hjärtats uppsåt och tankar. /HEB 4:12

Här finns bibelläsningsplaner att börja med!

Världens mest fantastiska bok - Bibeln - är värd att läsas, studeras, meditera med Herren och reflekteras över. Djupen och styrkan i Bibeln är enorm. Det finns så mycket att upptäcka och ta till sig av! En bibelläsningsplan kan hjälpa när man vill komma igång med bibelläsningen.
Titta in dessa verktyg och hjälpmedel.
Och bygg ditt Home of Hope starkare med regelbunden bibelläsning!

BIBELAPPEN - YOUVERSION

Här laddar du ner Bibelappen på olika språk för din telefon eller platta! I appen finns sedan mängder med bibelläsningsplaner att välja bland.

SVENSKA KÄRNBIBELN

Den vanliga expanderade översättningen med kärnfulla kommentarer i texten.

I den digitala versionen finns också länkar till referenser, platser, personer och grekiska/hebreiska ord som nämns.

LECTIO 365

LECTIO 365 är en andaktsapp av 24/7-bönerörelsen där du får en andakt på morgonen och en på kvällen. Du får även möjlighet att reflektera och får ett ord av uppmuntran så att du kan ta din bönestund efter denna andakt. 

Klicka här så kommer du till deras hemsida.

BIBELSÄLLSKAPET

Här hittar du Bibelsällskapets sida. De är en organisation som finns för att öka läsande av Bibeln. Du finner också en länk till bibelläsningsplanen för året här i länk nedan! I planen så läses ett stycke ur bibeln om dagen i ett år.

Ladda ner Bibelsällskapets bibelläsningsplan för 2024 (pdf)

Kraften i Hemmet - Martin Reen

I denna video delar Martin om Faderns kärlek genom Bibeln.

Han delar även om Guds kärlek och stärkt familjeliv genom att bygga starkt böneliv i hemmet.

THE BIBLE PROJECT - Första Moseboken

I dessa videor får du följa resan genom första Moseboken på ett pedagogiskt och lärorikt sätt. Videorna tar upp alla kärnfulla och viktiga händelser på ett intressant och kreativt sätt. På Youtube hittar du sen resterande videor för övriga böcker i Bibeln. Titta och lära känna Jesus och Bibelns böcker ännu mer!

THE BIBLE PROJECT - Gamla Testamentet

Här finner du videor för Gamla Testamentets böcker. Böckerna gås igenom på ett pedagogiskt och enkelt sätt. Videorna tar upp alla kärnfulla och viktiga händelser på ett intressant och kreativt sätt. Ta gärna och skriv ner sådant som sticker ut för dig eller sådant som du lär dig. Var redo på videor som kan fördjupa och stärka din relation med Jesus ännu mer!

Introduktion till
Gamla Testamentet

I denna video får du en introduktion till Gamla Testamentet och dess böcker. Videon tar upp en del historia, bakgrund och viktig grundkännedom för att förstå den första delen av Bibelns böcker.

Vad ingår i ordet allt? Allting!

Vad ingår inte i ordet allt? Ingenting!

Allt betyder alltid allt. När Gud säger allt så menar Han ALLT! Han kan inte ljuga!

Läs och låt det smälta in - det gäller dig och din familj och ditt hem.

Det gäller också vårt älskade Sverige!

Du öppnar din hand och mättar ALLT levande med nåd. /Ps 145:16

Den rättfärdige måste lida mycket, men HERREN räddar honom ur ALLT. /Ps 34:20

Jag ropar till Gud, den Högste, till Gud, som gör ALLT för mig. /Ps 57:3

HERREN skall bevara dig från ALLT ont, han skall bevara din själ. /Ps 121:7

Hans härlighets makt skall då styrka er och ge er ALL kraft till att vara uthålliga och tåliga i ALLT!
/Kol 1:11

Då blir ni rika på ALLT och kan vara frikostiga i ALLT, och det kommer att föra med sig att man tackar Gud när vi överlämnar gåvan /2 Kor 9:11

Jesus sade till honom: "Om du kan, säger du. ALLT förmår den som tror." /Mark 9:23

Då skall Guds frid, som övergår ALLT förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus.
/Fil 4:7

ALLT förmår jag i honom som ger mig kraft! /Fil 4:13

Så skall min Gud, efter sin rikedom på ett härligt sätt i Kristus Jesus ge er ALLT vad ni behöver /Fil 4:19

Ingenting uteblev av ALLT det goda som HERREN hade lovat Israels hus. ALLT gick i fullbordan.
/Jos 21:45

Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar ALLT till det bästa, för dem som är kallade efter hans beslut /Rom 8:28

Må han som är fridens Herre ge er sin frid ALLTID och på ALLT sätt. Herren vare med er alla /2 Tess 3:16

Amen säger jag er: Allt vad ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt vad ni löser på jorden skall vara löst i himlen /Matt 18:18

Nej, sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få ALLT det andra också /Matt 6:33

Han förmår göra långt mer än ALLT vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss! /Ef 3:20

Fadern sade till honom: Mitt barn, du är alltid hos mig, och ALLT mitt är ditt /Luk 15:31

Därför säger jag er: ALLT vad ni ber om och begär, tro att ni har fått det, så skall det vara ert /Mark 11:24

Han är som ett träd, planterat vid vattenbäckar, vilket bär sin frukt i rätt tid och vars blad inte vissnar.
ALLT vad han gör lyckas väl. /Ps 1:3

' Låt Kristi ord rikligt bo hos er med all sin vishet. Undervisa och förmana varandra med psalmer, hymner och andliga sånger och sjung till Gud med tacksamhet i era hjärtan.'

Kol 3:16

Gå djupare i Ordet!

Läs Bibeln själv och gör bibelstudie på egen hand - sök på olika ord du tänker på i YouVersion-appen eller använde ämnesindex längst bak i din Bibel! Bjud in Gud och prata med Honom om det du läser!

Bibelord om Hopp

Du kan göra ett eget bibelstudium om Hopp:
Sök på Hopp i bibelappen eller “Hopp i bibeln” på Google.
Ordet Hopp nämns 111 gånger i Bibeln

Tips för att läsa Bibeln:

  • Stilla dig & Ta bort distraktioner - Hitta en bra plats att vara på.

  • Börja i det lilla - läs hellre en kort kort vers än ingenting - det händer mycket i det lilla!

  • Fråga Helig Ande om det är något speciellt Han vill visa dig - Lita på små tankar och impressioner.

  • Prata med Gud om det du läser - vad du tänker på och undrar över - Han vill tala med dig! Skriv gärna ner på ett papper eller i ett anteckningsblock.

  • Bläddra i Bibeln och se på rubriker, teman och titlar mm - Detta gör att du kan börjar lära känna hur Bibeln är utformad.

  • Prata med en pastor eller vän om vad du läser - tillsammans kan ni dela olika saker som Gud highlightar för er.

Inspirationsvideor - Vem vi får möta i Bibeln

Gud ord - Bibeln - är en stor inbjudan för att lära känna Gud djupare och starkare. Och samtidigt är det mäktigt att bryta ner tankebyggnader och sådant som ställer sig upp mot kunskapen och uppenbarelsen om Kristus!

Våga läs din bibel idag!