HOMES OF HOPE - RESURSER

Här på denna sida hittar du de 5 grundpelarna som Homes of Hope bygger på. Den går kort igenom Bibeln, Bönen, Tillbedjan, Relationer med ofrälsta och att Dela Evangeliet. Här hittar du länkar till de olika pelarna med mer tips, verktyg och uppmuntran i din vandring med Gud och ditt byggande av ditt Home of Hope. Du hittar även 2 inspirationstexter.

Kika och låt dig inspireras!

Välkommen till Resurs-sidan!

I denna video blir du introducerade lite mer till resurs-sidan och de olika delarna och hur du kan ta nästa steg och växa i relationen med Herren och bygga ett starkt Home of Hope med Jesu kärlek, liv och hopp.

De 5 grundpelarna som bygger ett Home of Hope

1. Bibeln

Guds ord - Bibeln är kraftfull! Att rota sig i sanning och tro ger stabilitet i livet och ger styrka för både mot- och medgång. Lär känna Gud och Hans enorma kärlek djupare i bibeln! Då kan våra hem överflöda av glädje och liv!

2. Bönen

Att i ord och hjärta närma sig Gud och uttrycka sig inför Honom och samtidigt förvänta sig vägledning och personliga tilltal lägger en stabil grund i våra liv och hem. Då kommer du få se fantastisk frukt!

3. Tillbedjan

Tillbedjan är en inbjudan till Guds gemenskap och närvaro i hemmet där vi får ta emot och ge Honom kärlek! Låt oss lära känna Gud mer och mer för varje dag!

4. Relationer med ofrälsta

När evangeliet blir levande i oss kan det levas ut i både ord och handling. Då växer kärleken för våra grannar och medmänniskor. Låt oss växa i kärlek och ge vidare det vi själva fått!

5. Evangeliet i Handling

Det finns kraft i evangeliet! Det är mäktigt att bryta ner murar och hinder och att komma in med äkta ljus och sanning in i livet och våra hem! Låt oss dela det vidare för att andra ska få del av Jesu kraft och liv!

Homes of Hope-Andakt

Anta utmaningen! Välj en av dessa andakter!
Här har du tips på fyra olika andakter och längd. Klicka på en av dem och få tips på Bibel, Bön och Tillbedjan. Och ha denna andakt i 21 dagar så att det blir en vana för dig
(vanans makt är 21-90 dagar).

Fast tid och fast plats = Genombrott

Inte fast tid och inte fast plats = större utmaning

15 min andakt

30 min andakt

45 min andakt

60 min andakt

Inspirationsvideor - Vem vi får möta i Bibeln

Video-serie: Inspiration till att leva ett utåtriktat och generöst liv i ditt Home of Hope

Charles Kridiotis, supporter för Homes of Hope, ger här inspiration för att leva ett utåtriktat och generöst lärjungaliv med Jesus i bön och evangelisation i kärlek för sina medmänniskor, vänner, grannar och kollegor mm.

Del 1: Grunden för rörelsen

I denna video tar Charles upp grunden för rörelsen och det som är centralt i livet med Jesus. Låt dig inspireras till ett liv i Jesus närhet och låt ditt hem bli ett hem av Hopp!

Del 2: Mitt relationsnätverk

I denna Homes of Hope video uppmuntrar och inspirerar Charles varje kristen till att leva ett utåtriktat och generöst liv. Han hjälper till att bryta ner och göra det enklare att ta steg för att leva ett utåtriktat och öppet liv genom att se över vilka relationer som man har och att utgå ifrån det.

Del 3: Bön utifrån nätverksdiagram

I denna video fortsätter Charles att bearbeta och se över relationerna som en person kan ha och sen uppmuntrar till att be för dessa. Sen ger han lite tips och saker att tänka på kring detta. Han uppmuntrar också till att lita på att den Helige Ande redan har påbörjat verka i människors hjärtan och att vi får hänga med på det Han gör.

Del 4: Ditt vittnesbörd

I detta avsnitt, del 4, berättar Charles om hur du kan dela ditt vittnesbörd för andra. Och ger tips och perspektiv. Låt detta ge dig idéer och testa på att dela vidare och berätta om det som Gud har gjort i ditt liv!

Del 5: Dela Evangeliet

I del 5 tar Charles upp hur man kan dela evangeliet, bland annat genom varianten "3 cirklar". Ta till dig av tipsen han ger och väx i hur du kan dela evangeliet med andra. Det finns enorm kraft i evangeliet!

Del 6: Välla Jesu liv

I den sjätte och sista delen av denna serie tar Charles upp hur vi kan "VÄLLA" Jesu liv i vardagen.

VÄLLA = Välsigna - Äta - Lyssna - Lära - Att dela Evangeliet.

Lyssna in denna video och bli inspirerad till att leva ett överflödande liv med Jesus där din vardag och ditt hem får överflöda av Jesus kärlek och liv!

Här nedan finner du två inspirationstexter. Det är texter som får inspirerar till djupare efterföljelse och starkare relation med Jesus och ett starkare Hem av Hopp. Låt texterna inspirera dig i din vandring med Gud!

DJUPARE IN I GUDS NÄRVARO:
EN SANN OCH ÄKTA GEMENSKAP

Kristen tro handlar i grunden om en relation – en personlig relation till universums Skapare och Herre. En konsekvens av detta är att fördjupning i vår kristna tro inte kan reduceras bara till att lära oss saker om Gud. Framför allt handlar det om att gå in i en sann och äkta gemenskap. Att på djupet lära känna den helige Guden.

Den här sanningen går som en röd tråd genom hela Bibeln. Mose, som är en av Gamla testamentets största troshjältar, umgicks med Gud ”ansikte mot ansikte, som när en man talar med en annan” (2 Mos 33:11). Något liknande kan sägas om Moses efterträdare Josua, som i sin ungdom tycks ha hållit till i tabernaklet så mycket som han bara kunde (2 Mos 33:11).

Längre fram i Bibeln kan vi läsa om kung David, som enligt både Gamla och Nya testamentet var ”en man efter Guds hjärta” (se 1 Sam 13:14Apg 13:22). I Psaltaren formulerar David sin längtan efter gemenskap med sin Frälsare med orden: ”Ett har jag begärt av Herren, detta söker jag: att få bo i Herrens hus i alla mina livsdagar, för att se Herrens ljuvlighet och söka honom i hans tempel. … Mitt hjärta tänker på ditt ord: ’Sök mitt ansikte!’ Ditt ansikte, Herre, söker jag” (Ps 27:48).

Ett nytestamentligt exempel på samma attityd kan vara aposteln Paulus, som till församlingen i Filippi skriver att han ”vill lära känna Kristus och kraften från hans uppståndelse och dela hans lidanden, genom att bli lik honom i en död som hans” (Fil 3:10, Bibel 2000).

Det är alltså sunt och gott att som kristna vilja komma nära vår Herre. Att lära känna honom, och att på så sätt tränga djupare in i hans heliga närvaro. Det är också något som vi blir uppmanade till i Guds ord: ”Närma er Gud, och han skall närma sig er” (Jak 4:8).

Samtidigt är förstås detta en utmaning. Och den mest uppenbara ligger i själva olikheten mellan oss och Herren. Så snart som ett möte uppstår mellan Gud och en människa är det nämligen ett antal olika spänningsfält som gör sig påminda:

  • Den Oskapade möter det skapade.

  • Den Evige möter det ändliga.

  • Den Allsmäktige möter det begränsade.

  • Den Osynlige möter det synliga.

Till detta kan läggas ett antal spänningsfält som har med den här världens trasighet att göra:

  • Den Helige möter det syndiga.

  • Den Helgjutne möter det kluvna.

  • Den Fullkomlige möter det ofullkomliga.

  • Den Nådefulle möter det självcentrerade.

Men trots detta låter alltså Bibeln oss förstå att universums Herre längtar efter gemenskap – att han vill leva i en nära och kärleksfull relation till de människor som han har skapat till sin avbild. Denna längtan kommer till uttryck inte minst genom de förbund som vi kan läsa om i Bibeln.

Det förbund som präglar största delen av Gamla testamentet är det som Herren ingår med Israel på Sinai. Den motivering som Gud från början ger till att kalla folket ut ur Egypten är att de ska hålla gudstjänst för honom i öknen (se 2 Mos 7:16). Och en gudstjänst – det är just ett möte mellan människan och Gud. Det är vad som sker när det skapade ger sin Skapare den hyllning han förtjänar.

Samtidigt kan vi gång på gång läsa att relationen mellan Gud och hans folk Israel blir komplicerad. Bara några dagar efter förbundet på Sinai berg bygger israeliterna sig en avgud i form av en guldkalv, som de tillber i stället för förbundets Herre. Faktum är att Gud blir så vred över detta att han vill utrota hela Israels folk – något som avvärjs tack vare Moses och leviternas resoluta agerande (se 2 Mos 32:25–35). Inför den fortsatta färden mot Kanaan säger dock Herren till Mose: ”Jag ska inte själv gå upp med dig. Eftersom du är ett hårdnackat folk kunde jag då förgöra dig under vägen” (2 Mos 33:3).

Men här visar sig också konsekvensen av att Mose har fått smak för sin Frälsares närvaro. Trots att han just har tagit emot lagens tavlor på Sinai är det tydligt att hans religion inte främst kan sägas kretsa kring bud och förbud – utan kring en relation. ”Om din närvaro inte går med ska du inte alls låta oss dra upp härifrån”, säger han till Herren. ”För hur skulle man kunna veta att jag och ditt folk har funnit nåd för dina ögon, om inte genom att du går med oss så att jag och ditt folk utmärks bland alla andra folk på jorden?” (2 Mos 33:15–16).

Av detta tal låter sig Herren bevekas. Han svarar Mose: ”Det du har begärt ska jag också göra, för du har funnit nåd för mina ögon och jag känner dig vid namn.” Relationen är bekräftad, och som så ofta annars i Bibeln låter Gud nåd gå före rätt. Hans djupaste längtan är trots allt gemenskap, snarare än dom.

Det som är viktigt att se i berättelsen om Gud och Mose är samtidigt att Mose aldrig tar lätt på Guds heliga reaktion över synden. Det är inte synden han försvarar, utan Gud och hans ära. Detsamma behöver därför gälla för oss i dag: Likt Mose, David och Paulus är vi kallade att söka oss djupare in i Guds närvaro. Vi är kallade att ge Gud rätt i allt som han säger och gör, men vi är också kallade att likt Mose säga: ”Om du inte går med oss, vill jag inte gå alls.”

Som kristna har vi fått ett löfte som skulle göra Gamla testamentets fromma gröna av avund: ”Bröder, i kraft av Jesu blod kan vi därför frimodigt gå in i det allra heligaste på den nya och levande väg som han öppnat för oss genom förhänget, det vill säga sin kropp” (Hebr 10:19–20). Dessa ord är en konkret inbjudan att träda in i den Heliges närhet. Att likt Mose sätta Gud och hans ära i främsta rummet, och att i gemenskap med honom gå på upptäcktsfärd i den osynliga världen.

I de kommande artiklarna ska vi titta på ett antal fenomen som vi kan stöta på under denna upptäcktsfärd.

Ursprungligen publicerad i Världen idag 170717

ARTIKEL: Sverige gråter efter hjälp men Guds folk är upptagna med tyckande på sociala medier!

I denna artikel tar Martin Ivarsson upp behovet av att våga släppa tyckande- och tänkande-mentaliteten som ibland kan förekomma i kristna kretsar och istället våga ta sig ut till människor med genuin längtan efter Gud och behov av kärlek och omsorg istället för att vi ska “tycka och tänka rätt”

Sverige gråter efter hjälp men Guds folk är upptagna med tyckande på sociala medier!

Det finns väldigt många i våra kristna sammanhang som står kvar på kajen och vet och kan allt om både Bibeln och hur andra människor ska leva och tänka. Men det finns väldigt få fiskare, skriver Martin Ivarsson.

Jag bär en bön om att svensk kristenhet skulle lämna bryggorna och åsikterna, och ger sig ut på fiske, skriver Martin Ivarsson.

Jag har varit fiskare till yrket i 29 år. Yrkesfisket är värdens bästa yrke, men man får vara bredd på att missa både födelsedagar och skolavslutningar och när barnen kanske tar sina första steg. Det fordras att man har en hustru som är självständig och bredd att ta hela ansvaret för hushållet med allt vad det innebär när fiskaren ligger ute till sjöss.

Under mitt yrkesliv till sjöss som fiskare har jag alltid förundrats över Kajprataren. Vad är då en kajpratare? Jo, kajpratare finns i de flesta hamnar runt Sveriges kust. De samlas på bryggor och i små röda sjöbodar och de har svaren på världsproblemen och på fiskarens vardag. Det är länge sedan de var till sjöss själva men ändå har de väldigt mycket åsikter om livet till sjöss för fiskaren.

När fiskaren fastnar med trålen i ett vrak så säger de ”det vet väl alla att de ligger ett vrak där”. Och när fiskaren spänner av trålvajern i dåligt väder säger Kajprataren att ”det vet väl alla att man inte kan fiska i så dåligt väder”. Skulle en fiskare köra på grund säger Kajprataren att ”det vet väl alla att där ligger ett grund”. Exemplen är många på vad Kajprataren kan och vet.

Så har vi fiskaren som går ut i alla väder för att få veckans fångst. Han trotsar kulingvarning och stormvarning.
Han försöker alltid ha nyjusterad trål och hålla sig med god trålvajer. Han är bredd att vaka långa nätter för att hitta stimmet med fisk. När stormen ryter alldeles för hårt ligger han kvar på fiskefältet med fören vänd mot vinden och väntar in att det stillnar lite så att han kan fortsätta sitt fiske.

Vi vinner inte vårt sönderslagna land med åsikter och rediga ord.
—  Martin Ivarsson

Efter en lång vecka som ibland innehåller storm och trasiga redskap kan han återvända hem till sin älskade hustru och sina barn som längtar efter en trött och sliten pappa.
Jag har också parallellt med mitt yrkesfiske under mitt liv haft Herren och hans verk kärt och försökt göra det lilla jag kan för att sprida budskapet om nåd och frälsning.
Det har varit upp och ner i livet som kristen och ibland har jag bildligt talat upplevt stormar som slitit i livet och jag har även studsat på ett och annat grund. Men Herren har en väg.

Den sista tiden har jag reflekterat en del över en sak. Det känns som om det finns väldigt mycket kajpratare i våra kristna sammanhang som vet och kan allt om både Bibeln och hur andra människor ska leva och tänka. Är det någon annan kristen som gör ett misstag är de snabba med att döma och ha åsikter.
Det finns också väldigt få fiskare.
Jag bär en bön och en längtan. Den är att svensk kristenhet skulle lämna bryggorna och åsikterna och ger sig ut på fiske.
Det har sitt pris av försakelse och bekvämlighet men jag tror det är hög tid nu.

Vi har ett land som skriker och gråter på hjälp. Och vi som Guds folk lägger ner allt mer tid på sociala forum där vi redigt uttrycker våra olika åsikter. Men vi vinner inte vårt sönderslagna land med åsikter och rediga ord.
Jag tror att vad Sverige behöver är män och kvinnor som älskar Herren håller hans ord högt men som har nöd för den som kommit vilse och fel i livet.

Paulus säger till Timoteus: ”Jag minns dina tårar och längtar efter att få se dig igen för att fyllas av glädje.” Jag är övertygad om att de tårar Paulus talar om hos Timoteus är gripenhetens tårar.

Låt oss med gripenhetens tårar släppa tampen i land, ta på oss våra stövlar och ge oss ut på fiske av ett annorlunda slag. Fiskstimmen är många men fiskarna få.

Gud har inte övergett sitt folk! Han är den samme i all evighet och han vill bistå oss med den helige Andes kraft för vår tid.
När klimatet i samhället hårdnar och när kärleken kallnar vill han öka sin kraft och i sin kärlek hjälpa oss med uppdraget.

Av Martin Ivarsson , fiskare 27 januari 2023
Dagen


Vi ber:
Att kajprataren ska bli berörd i hjärtat och gå ut och fiska människor!

Vår förhoppning är att denna sida ska kunna stötta, uppmuntra och hjälpa dig som längtar efter att lära känna Gud ännu mer och hjälpa till att ta steg närmre Honom.

Att med dessa verktyg och tips kunna bygga ditt Home of Hope som får genomsyras av Jesu kärlek, frid och hopp.

Låt oss göra detta tillsammans!

Och glöm inte bort att du är fantastiskt älskad av Gud och oerhört dyrbar för Honom.