HOMES OF HOPE -
DELA EVANGELIET

Denna sida finns för att hjälp, stötta och uppmuntra till dela evangeliet. Här får du mycket uppmuntran och videos om hur du kan dela evangeliet.

Du hittar bland annat fem enkla konkreta steg du kan ta för att dela evangeliet och flera olika korta videor om hur de glada nyheterna om Jesus samt vad evangeliet är. Bland annat om hur du kan dela evangeliet med tre cirklar. 10 tips för att dela din tro. Uppmuntrande predikan hur du får del av Guds hjärtslag och varför du ska dela evangeliet. Ta del av åtta kreativa tips hur du kan dela de goda nyheterna.

Hur kan vi dela evangeliet med grannar?

Bjud in grannar till kyrkan eller andra kristna evenemang där de kan få höra evangeliet predikas. Ge grannar en kopia av en bibel eller en kristen bok som förklarar evangeliet på ett enkelt sätt.

Ta tid att lyssna på grannar och visa kärlek och omtanke i deras liv, vilket kan öppna dörren för att dela evangeliet med dem. Berätta din egen personliga historia om hur du har upplevt Guds kärlek och nåd i ditt liv och hur det har påverkat dig. Be regelbundet för dina grannar och be att Gud ska öppna deras hjärtan för att ta emot evangeliet.

Genom att vara öppen, ärlig och kärleksfull kan vi dela evangeliet på ett enkelt och klart sätt med våra grannar och låta Guds kärlek lysa genom oss.

Ta temperaturen på ditt liv i att dela evangeliet!

Det är alltid bra att veta vart man står i livet i att dela evangeliet!
Så att man kan ta steg och växa.
Om du skulle gradera ditt liv i att dela evangeliet från 1-10 hur det är just nu.
10 är högst och 1 är lägst. Vart skulle du säga att du är då?

Sätt nu ett mål vart du önskar att det skulle vara om 30 dagar!

“' Så älskade Gud världen att Han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på Honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. '

Joh 3:16 SFB15

Hur man delar evangeliet: 5 enkla steg

Steg 1: Be. Innan du börjar dela med dig av evangeliet till någon är det viktigt att du tar en stund för att be om vägledning.

Steg 2: Bygg en relation.

Steg 3: Dela din personliga berättelse.

Steg 4: Dela evangeliets budskap.

Steg 5: Erbjud dig att be med dem
och bjud in dem till ditt hem och kyrkan.

' '“Here’s another way to put it: You’re here to be light, bringing out the God-colors in the world. God is not a secret to be kept. We’re going public with this, as public as a city on a hill. If I make you light-bearers, you don’t think I’m going to hide you under a bucket, do you? I’m putting you on a light stand. Now that I’ve put you there on a hilltop, on a light stand—shine! Keep open house; be generous with your lives. By opening up to others, you’ll prompt people to open up with God, this generous Father in heaven. '

Matt 5:14-16 MSG

Introduktion till att dela evangeliet:

Här är 3 videor som delar hur du på ett enklare sätt kan dela evangeliet med en annan person.
Låt dig inspireras till att dela vidare av det goda som du har fått från Herren!

Fler tips för att dela evangeliet:

Här är 3 till videor som delar hur du på ett enklare sätt kan dela evangeliet med en annan person.
Låt dig inspireras och låt Helig Ande få väcka en hunger för att dela evangeliet!

10 tips för att dela din tro med icke-troende

Att dela sin tro med icke-troende kan vara skrämmande, men det behöver inte vara det. Här är 10 tips för att börja dela din tro med de ofrälsta grannar, arbetskamrater i ditt liv.

1. Lyssna mer än du pratar

Har du någonsin lagt märke till en tid då du agerade som en fantastisk lyssnare, sa saker som "ja" och "mhm" och "rätt!", bara för att få reda på att du inte hörde ett ord som den personen sa? Som samhälle är vi hemska lyssnare. Att lyssna är en handling av osjälviskhet och kärlek. Det är därför en av de viktigaste sakerna vi kan göra när vi pratar med ofrälsta vänner är att verkligen lyssna på dem. Förbered inte ett motargument. Stapla inte bibelverser i ditt huvud för att lägga ut dem. Bara lyssna.

När du lyssnar kommer du att börja förstå varför de känner som de gör. Du kommer att se var deras tro kommer ifrån. Du kommer att veta hur man känner empati och ger dem ett utrymme att bearbeta sin smärta. Du kanske bara är den första personen som får din vän att känna sig hörd. Detta är det första steget till att älska dem på ett Kristus-liknande sätt som öppnar dörren för mer konversation.

Som samhälle är vi hemska lyssnare, men en av de viktigaste sakerna vi kan göra när vi pratar med ofrälsta vänner är att verkligen lyssna på dem. När du lyssnar kommer du att börja förstå varför de känner och tror som de gör.

2. Ställ bra frågor

Om du oroar dig för att du inte är bra på att fundera på frågor, ta då mer tid att lyssna. Några av de bästa frågorna kommer från en plats av genuin nyfikenhet och behöver inte tvingas.

Du vill fokusera på de frågor som är bäst för den vännen vid den tiden. Du vill inte spara en lista med frågor som du alltid kommer att använda för icke-troende. Se bara på Jesus. Eftersom han älskade människor en i taget, tog han sig tid att lyssna på deras smärta och ställde sedan mycket specifika, bra frågor som skär in i hjärtat av det de sökte efter.

Bra att ställa frågor kräver övning, men det är värt övningen.

3. Oroa dig inte för att låta klok

Vi känner ofta ett behov av att låta visa eller göra evangeliet lockande för icke-troende så att de är mer benägna att tro oss och följa Jesus, men 1 Korintierbrevet 1:17 säger: ”Kristus har inte sänt mig för att döpa utan för att predika evangelium och inte med ord av vältalig visdom, så att Kristi kors inte töms på sin kraft." Det enkla evangeliet erbjuder precis vad vi alla behöver utan "vältaliga" ord. Paulus säger att korset faktiskt "töms på sin kraft" när vi försöker göra en produktion av det.

När du är orolig för att låta klok eller försöka få evangeliet att låta som det din vän vill höra, försöker du få dig själv att se bra ut. Din stolthet kommer att sluta imma din presentation av evangeliet.

4. Dela öppet frågor och tvivel

Din vän kan ställa en fråga eller dela ett tvivel och du kan känna paniken i magen när du inser att du har samma fråga. Var ärlig! Det är så enkelt som att säga: "Vad? Det är en jättebra fråga. Jag undrar samma sak. Vad tror du svaret är?"

Om du är villig att dela med dig av dina frågor och tvivel, då vet din vän att de kan ha frågor och tvivel och ändå välja att följa Jesus. Du kommer att visa dem att vi inte behöver veta alla svaren för att följa Jesus helhjärtat.

5. Dela din berättelse

Det är oerhört effektfullt när du kan dela din egen berättelse om hur Jesus förlöste dig och gav dig ett nytt liv. När du gör det kan en ofrälsta vän se påtagliga sätt som Jesus går in i all vår trasighet och förlöser oss. När du delar din berättelse kan din vän relatera till något du sa och inser för första gången att Jesus vill ha något att göra med den delen av deras berättelse.

Om du inte känner till din berättelse, be om den. Tillbringa tid med Jesus och be honom att uppenbara allt han har gjort i dig. Träna på att dela med troende vänner. Låt dem ställa frågor till dig. Dessutom kommer att känna till och påminna dig själv om ditt vittnesbörd uppmuntra och påminna dig om Jesu verk i ditt liv.

6. Var sårbar

Var villig att vara sårbar, ärlig och öppen. Dela dina frågor och tvivel. Dela de tråkiga delarna av din berättelse istället för att hålla den vag och opersonlig. Var villig att framstå som svag, för du vet att när du är det, bjuder du in Kristi styrka att lysa igenom. Resten av världen är livrädd för att vara sårbar eftersom de inte vill visa någon form av svaghet. Du kommer att se annorlunda ut om du är villig att vara svag. Be andra att göra detsamma så att de kan släppa sina försvar och låta Kristi kraft vila på dem.

7. Fokusera inte på deras synd än

Bjud in din vän att följa Jesus. Fokusera på Kristus – hans liv, död och uppståndelse – och gå inte in i ogräset för deras individuella synder ännu. Vissa människor kommer att vilja åka dit omedelbart, men om de inte har tagit emot Jesus, så är det viktigare vad de tror om Jesus först. Han är trots allt den som kommer att förlösa, förlåta och erbjuda dem nytt liv.

När din vän väl överlämnar sitt liv till Jesus och inbjuder honom att ha den ultimata auktoriteten över deras liv, då kan du prata om hur omvändelse och helgelse ser ut i en troendes liv.

8. Lita på Kristi kraft

När det är obehagligt att bli sårbar eller vara svag, lita på Kristi kraft. När du inte har orden att säga, lita på Kristi kraft. När du känner att samtalet inte går någonstans eller om dina skillnader i tro är för stora, lita på Kristi kraft. Det är den Helige Ande som verkar i och genom dig för att uppnå Hans syfte i din vän i första hand. Lita på att det inte finns något du kan erbjuda förutom Kristus och luta dig mot hans mäktiga kraft som inte känner några gränser.

9. Gör det från en plats av kärlek

Om ditt motiv på väg in i en konversation med en icke-troende är att vara rätt, omvänd dig och be om en förändring i ditt hjärta. Jesus mötte människor med kärlek, och vi kommer att göra detsamma om vi ska leva som Jesus. Kontrollera ditt hjärta och sedan igen. Det är av kärlek som vi skulle engagera icketroende eftersom vår kärlek till Gud tvingar oss att älska vår nästa djupt.

När du glider bort från en plats av kärlek, var snabb att omvända dig till din vän och be om Kristi kärlek att invadera ditt hjärta för den personen. Om du inte talar av kärlek, talar du av stolthet. Om du vill att din vän ska känna Jesus, kommer de att känna den verklige Jesus när de möter hans ihärdiga kärlek genom dig.

10. Förvänta dig inte omedelbar frukt

När du har gjort allt detta, vet att din vän fortfarande kan tycka att du är helt dum för att du tror på det du gör. Oavsett hur mycket du vet att evangeliet är exakt vad de söker efter, kan din vän fortfarande vara härdad till sanningen. 1 Korintierbrevet 1:18 säger: "Ty ordet om korset är dårskap för dem som går under, men för oss som blir frälsta är det Guds kraft."

Många människor är inte redo att ta till sig evangeliets sanning, ännu. De kommer att höra vad du har att säga och tror att du är galen, föråldrad, fel, vanföreställning – you name it. Men detta utesluter inte vikten av att göra allt jag pratade om. Kommer du ihåg Kristi kraft? Du har inte kontroll. Det arbete han låter dig göra kan bara vara början på en riklig skörd som kommer att bryta fram i hans/hennes liv. Du kanske eller kanske inte får se resultatet av ditt arbete, men du gör det inte för att se din påverkan.

Du delar med dig av evangeliets sanning för att Kristus befallde oss att göra det. Du gör det av lydnad mot Kristus och kärlek till din nästa.

Många människor är inte redo att ta emot evangeliet. Men detta utesluter inte att lyssna och dela sanningen. Du kanske inte får se resultatet, men det är inte därför du delar. Du delar av lydnad till Kristus och kärlek till andra.

Så, prova det. Omfamna de röriga och ofullkomliga konversationerna. Vi är kallade att göra det här svåra så att fler människor kan njuta av livet med Jesus nu och för alltid.

Introduktion till hur du på ett enkelt sätt kan dela evangeliet - MATS-OLA

Här får du även ta del av Guds Hjärtsslag för de som inte ännu känner Gud och inte fått höra evangeliet.
Mats-Ola är med och leder en församlingsrörelse som växer med 100-tals människor per vecka.

8 böner du kan be för de förlorade och ditt Hjärta!

  1. Åh Herre, visa din kärlek genom mig och mitt hem till de ofrälsta för att de ska ta emot Kristus i sina liv i Jesu Namn. 

  2. Åh Herre, använd mig som ett kärl för att dela evangeliet och vinna själar till ditt rike i Jesu Namn. 

  3. Åh Herre, väck predikanter och troende runt om i Sverige som kommer att dela evangeliet och vinna själar för ditt rike i Jesu Namn.

  4. O Herre, ge syndarna ett omvändande hjärta i mitt grannområde, skola, arbetsplats i Jesu namn. 

  5. Min Fader, ta bort ögonbindeln på varje person som inte känner dig och öppna deras ögon så att de kan acceptera Jesus Kristus i Jesu Namn. 

  6. Min Fader, skapa alltid en väg för de förlorade själarna att få möta mig och bygga relation och bli frälsta i mitt grannområde i Jesu Namn. 

  7. Åh Herre, öppna upp de förlorade själarnas (nämn namn här för de som du ber för) sinne så att de kan höra evangeliet och överlämna sina liv till Jesus Kristus i Jesu Namn. 

  8. Herre gör mitt hjärta rent och mjukt så jag kan höra din röst och ledas till mina dyrbara grannar, arbetskamrater och skolkamrater med hopp och goda nyheter och din kärlek Jesus.

Mot slutet av Frälsarens verksamhet i jordelivet klagade fariseer och skriftlärda över att Jesus var tillsammans med tullindrivare och syndare. 

Som svar lärde Jesus ut liknelserna om det förlorade fåret, det förlorade myntet och den förlorade sonen. 

Den lektionen från Jesus hjälper dig att identifiera och känna hur mycket vår himmelske Fader och Jesus Kristus älskar och värdesätter dig och alla andra.

Action:

1.Be för ditt hjärta att få möta Guds kärlek 

2.Dela med någon denna vecka ditt vittnesbörd 

8 sätt att dela evangeliet och samtidigt stärka dina relationer

Här är 8 sätt att visa och berätta evangeliet.

1. Gå ut med din hund. Gå när dina grannar är utanför. Starta konversationer.

2. Fixa trasiga saker. Jesus såg trasighet i den fysiska världen som en symbol för andlig trasighet; du kan också. Plocka skräp, hjälp en granne med ett hem förbättringsprojekt, städa en park osv.

3. Prova en ny hobby. Är du inte sugen på tv-spel, cykling eller modellbilar, men vet du vilka som är det? Bli entusiastisk över människor och förbered dig på att bli dominerad, andfådd eller ha klibbiga fingrar.

4. Visa ofullkomlighet. Istället för att dölja fel och misstag, prata om din mänsklighet och frukten som Gud producerar när han fortsätter att förlösa den.

5. Be före samtal. Oavsett om det är ett möte, ett affärssamtal eller en vänlig chatt, be innan det börjar. . . för att Gud ska leda dina ord och hjälpa dig att modellera hans karaktär.

6. Ställ bra frågor. Visa människor att du bryr dig om dem, deras övertygelse och deras önskningar. "När känner du så?" "Var du rädd?" "Hur svarade du?" "Vad oroar dig mest?" "Hur mår du med det nu?" "Berätta mer!" och naturligtvis "varför?"

7. Fråga vad människor tycker om Gud. Alla överväger den frågan och de flesta kommer att svara. Även om vissa svar skrämmer dig, är det ett sätt att se hur andra tänker om djupa saker.

8. Prata med ofrälsta på samma sätt som du pratar med kristna. Diskutera hobbyer, passioner, arbete eller vad du nu pratar om i kristna kretsar – 95 procent av samtalen kan se likadana ut.

Kom ihåg att det mesta av evangelisation sker genom meningsfulla samtal och genuina relationer. Så framför allt, älska andra väl.

Från boken A Field Guide for Everyday Mission: 30 Days and 101 Ways to Demonstrate the Gospel (Moody Publishers), av Ben Connelly och Dr. Bob Roberts, Jr.

Att få berätta de Goda nyheterna - Evangeliet, tänk vilket privilegium och ära det är! Tänk att Han som inte hade gjort något fel, ingen synd, inget lagbrott valde att ta all synd på sig och botgöra det för oss! Det kommer ta en hel evighet att utforska djupet i detta - samtidigt är det så enkelt att ett barn kan förstå det.

Och Gud bjuder in oss till ett äventyr med Honom i att få dela detta med andra. Be Honom visa dig vilka du kan dela dessa goda nyheter med. Välkommen att hänga med på äventyr och se Guds rike och sann frihet bereda ut sig!

Genom att du delar detta med andra kan andra också få bygga Homes of Hope och upptäcka skillnaden och förvandlingen i livet.

Låt oss göra detta tillsammans!