HOMES OF HOPE - BYGGA RELATIONER MED OFRÄLSTA

Här får du olika tips och uppmuntran. På den här sidan hittar du fem tips på hur du bygger relationer med ofrälsta. Fyra bönetips för hur du kan be för ofrälsta. Ta även del av åtta böner du kan be dagligen för de förlorade och att ditt hjärta ska bli berört. Och du kan också ta temperaturen på ditt liv i att bygga relationer med ofrälsta.

Se videor och ta steg som lärjunge och familj. Ta gärna stöd av en vän och utmana varandra till att bygga relationer med ofrälsta där ni kan sporra varandra till att växa i detta i ditt liv och i ditt Home of Hope!

Varför ska vi bygga relation med ofrälsta?

Att bygga relationer med ofrälsta grannar och människor generellt är viktigt eftersom det ger oss möjlighet att dela vår tro och vittnesbörd med dem.

Genom att visa kärlek, omtanke och respekt mot våra grannar kan vi skapa en öppen och tillitsfull relation som kan leda till att de blir intresserade av att lära sig mer om Kristus.

Genom att visa att vi bryr oss om deras välbefinnande och lyssnar på deras behov, kan vi vara en positiv inverkan i deras liv och visa dem Guds kärlek på ett praktiskt sätt. Bygga relationer med ofrälsta grannar och människor är därför ett viktigt aspekt av vår kallelse som kristna att sprida evangeliet och göra lärjungar.

Ta temperaturen på ditt liv med ofrälsta!

Det är alltid bra att veta vart man står i sitt liv med ofrälsta.
Så att man kan ta steg och växa.
Om du skulle gradera ditt relationella liv med ofrälsta från 1-10 hur det är just nu. 10 är högst och 1 är lägst. Vart skulle du säga att du är då?

Sätt nu ett mål vart du önskar att det skulle vara om 30 dagar!

Bli en riktig vän och skapa förtroende

'5 När ni kommer in i ett hus, säg då först: Frid över detta hus. 7 Stanna i det huset och ät och drick vad ni får. Bota de sjuka i staden och säg till folket: Guds rike är nära er. '

Luk 10:5, 7, 9 SFB15

Att bygga relationer med ofrälsta grannar,
arbets- och skolkamrater som kristen
är att visa kärlek och att se
och bry sig om den som finns nära dig.

Här är några tips på hur du kan bygga relationer med ofrälsta människor som kristen:

  1. Var en god granne, arbetskamrat och skolkamrat genom att vara vänlig, hjälpsam och respektfull i ditt beteende mot andra.

  2. Visa intresse för andra människor genom att lyssna på deras tankar, åsikter och känslor. Fråga om deras liv och visa genuint intresse för deras berättelser.

  3. Var öppen om din tro och berätta om hur den påverkar ditt liv och dina val. Dela din tro på ett respektfullt sätt och undvik att vara dömande eller påträngande.

  4. Be för dina grannar, arbetskamrater och skolkamrater och be Gud om visdom och vägledning i dina relationer med dem.

  5. Engagera dig i gemenskapsaktiviteter och sociala tillställningar där du kan träffa och lära känna nya människor. Visa medkänsla och omtanke för andra genom att vara en god medmänniska i din vardag.

Genom att vara autentisk, öppen och kärleksfull i dina relationer med ofrälsta människor kan du visa på Guds kärlek och nå ut med evangeliet på ett respektfullt och inspirerande sätt.

Vi ser våra grannar, arbets- och skolkamrater som en del av Guds plan. Vi vill älska dem som oss själva.
Det handlar om att vara närvarande, lyssna, hjälpa och dela livet med dem. Genom små handlingar av vänlighet och omtanke, kommer vi att visa
Guds kärlek i praktiken!

Bönelista för ofrälsta - Fyra tips

Här kommer fyra tips för hur du kan bygga en vana av att be för ofrälsta - Starta och se vad som händer! Detta är en del av att vara ett Home of Hope - att vara inbjudande och generös av det man fått i form av bön för andra

1. Skapa en speciell plats för bönen: Dedikera en del av ditt hem, som ett hörn i vardagsrummet eller ett litet rum, för din böneplats. Det kan vara en enkel plats med en stol.

2.Skriv ner namnen på de personer du vill be för: Skriv ner namnen på människor i din omgivning som inte är kristna och som du vill be för. Du kan ha en lista på ett papper, i bibeln. Du kan ha tex 3-5 personer att be för.

3.Skapa en daglig rutin för bönen: Ta dig tid varje dag för att be för de personer som finns på din bönelista. Det kan vara en kort stund på morgonen eller kvällen där du fokuserar på att lyfta upp deras behov inför Gud.

4.Använd bönelistan som ett verktyg för att engagera dig i relationer: När du ber för människor på din bönelista, tänk på sätt du kan engagera dig mer i deras liv. Kanske kan du bjuda in dem på en kopp kaffe, skicka ett uppmuntrande meddelande eller erbjuda dig att hjälpa till i deras vardagliga liv. Genom att vara närvarande och uppmärksam kan du visa Guds kärlek på ett praktiskt sätt.

”Jesus gick omkring i alla städer och byar. [Det grekiska ordet för stad är polis, och beskriver en stad med mur, till skillnad från byarna runtomkring utan någon befästning. Jesus gick inte bara till de stora städerna utan också till de mindre platserna i Galileen.] 

Han undervisade i deras synagogor och predikade evangeliet om riket och botade alla slags sjukdomar (kroniska, obotliga sjukdomar) och alla slags krämpor (tillfälliga sjukdomar). 

När han såg folkskarorna, fick han en innerlig medkänsla med dem, eftersom de var rivna (ofredade, ansatta) [av dem som skulle leda dem] och hjälplösa (slagna till marken; skingrade), som får utan herde. 

Då [när han ser misären hos folkskarorna] säger han till sina lärjungar: ”Ja, skörden är stor (riklig), men arbetarna är få. Bönfall därför skördens Herre att han ska sända (skulle driva) ut arbetare till sin skörd.” [Det grekiska verbet deomai innebär att vädjande be (för ett stort personligt behov) och detta är enda gången Matteus har med detta starka uttryck för bön, se även Luk 5:12, Apg 4:3, 18:24. Verbet deo betyder ”att binda/klistra ihop”. 

Här finns en antydan om att den som ber kopplar ihop sig med bönesvaret för att få se det förverkligat. Samtidigt med uppdraget ger Jesus också kraft och auktoritet att bärga in skörden, se nästa vers Matt 10:1. Det grekiska ordet för att sända ut, exballo, betyder ordagrant ”att driva/kasta ut”. Även de som redan är kallade behöver förnyad glöd och iver att gå ut på fälten.]”

Matt 9:35-38 SKB

8 böner du kan be för de förlorade och ditt hjärta!

  1. Åh Herre, visa din kärlek genom mig och mitt hem till de ofrälsta för att de ska ta emot Kristus i sina liv i Jesu Namn. 

  2. Åh Herre, använd mig som ett kärl för att dela evangeliet och vinna själar till ditt rike i Jesu Namn. 

  3. Åh Herre, väck predikanter och troende runt om i Sverige som kommer att dela evangeliet och vinna själar för ditt rike i Jesu Namn.

  4. O Herre, ge de som inte känner Dig ännu ett omvändande hjärta i mitt grannområde, skola, arbetsplats i Jesu namn. 

  5. Min Fader, ta bort ögonbindeln på varje person som inte känner dig och öppna deras ögon så att de kan acceptera Jesus Kristus i Jesu Namn. 

  6. Min Fader, skapa alltid en väg för de förlorade själarna att få möta mig och bygga relation och bli frälsta i mitt grannområde i Jesu Namn. 

  7. Åh Herre, öppna upp de förlorade själarnas (nämn namn här för de som du ber för) sinne så att de kan höra evangeliet och överlämna sina liv till Jesus Kristus i Jesu Namn. 

  8. Herre gör mitt hjärta rent och mjukt så jag kan höra din röst och ledas till mina dyrbara grannar, arbetskamrater och skolkamrater med hopp och goda nyheter och din kärlek Jesus.

Mot slutet av Frälsarens verksamhet i jordelivet klagade fariseer och skriftlärda över att Jesus var tillsammans med tullindrivare och syndare. 

Som svar lärde Jesus ut liknelserna om det förlorade fåret, det förlorade myntet och den förlorade sonen. 

Den lektionen från Jesus hjälper dig att identifiera och känna hur mycket vår himmelske Fader och Jesus Kristus älskar och värdesätter dig och alla andra.

Action:

1. Be för ditt hjärta att få möta Guds kärlek 

2. Dela med någon denna vecka ditt vittnesbörd 

Video-serie med Charles Kridiotis:
Inspiration för ett utåtriktat och generöst liv
i ditt Home of Hope

Charles Kridiotis, supporter för Homes of Hope, ger här introduktion för video-serien om inspiration för att leva ett utåtriktat och generöst lärjungaliv med Jesus i bön och evangelisation i kärlek för sina medmänniskor, vänner, grannar och kollegor mm. Lyssna och låt dig bli inspirerad!

Del 1: Grunden för rörelsen

I denna video tar Charles upp grunden för rörelsen och det som är centralt i livet med Jesus. Låt dig inspireras till ett liv i Jesus närhet och låt ditt hem bli ett hem av Hopp!

Del 2: Mitt relationsnätverk

I denna Homes of Hope video uppmuntrar och inspirerar Charles varje kristen till att leva ett utåtriktat och generöst liv. Han hjälper till att bryta ner och göra det enklare att ta steg för att leva ett utåtriktat och öppet liv genom att se över vilka relationer som man har och att utgå ifrån det.

Del 3: Bön utifrån nätverksdiagram

I denna video fortsätter Charles att bearbeta och se över relationerna som en person kan ha och sen uppmuntrar till att be för dessa. Sen ger han lite tips och saker att tänka på kring detta. Han uppmuntrar också till att lita på att den Helige Ande redan har påbörjat verka i människors hjärtan och att vi får hänga med på det Han gör.

Del 4: Ditt vittnesbörd

I detta avsnitt, del 4, berättar Charles om hur du kan dela ditt vittnesbörd för andra. Och ger tips och perspektiv. Låt detta ge dig idéer och testa på att dela vidare och berätta om det som Gud har gjort i ditt liv!

Del 5: Dela Evangeliet

I del 5 tar Charles upp hur man kan dela evangeliet, bland annat genom varianten "3 cirklar". Ta till dig av tipsen han ger och väx i hur du kan dela evangeliet med andra. Det finns enorm kraft i evangeliet!

Del 6: Välla Jesu liv

I den sjätte och sista delen av denna serie tar Charles upp hur vi kan "VÄLLA" Jesu liv i vardagen.

VÄLLA = Välsigna - Äta - Lyssna - Lära - Att dela Evangeliet.

Lyssna in denna video och bli inspirerad till att leva ett överflödande liv med Jesus där din vardag och ditt hem får överflöda av Jesus kärlek och liv!

Glöm inte bort att det är en ära att få lära känna människor som ännu inte känner Jesus. De är vackra, värdefulla och skapade av Gud. Låt oss älska väl, visa äkta omsorg och be om allt det bästa för de människor vi möter!

Tillsammans kan vi få se Gud göra fantastiska saker!